Navigaatio

Uutiset

23.11.2016

Nestori Nurjamieli -popup Mielenterveysmessuilla

Nestori Nurjamieli ja Hyvän Mielen Konkarit -lautapeli julkaistaan 22.-23.11. Mielenterveysmessuilla. Nestorin popup-esittelyjä pidetään Eloisa ikä -ohjelman messuosastolla Suomen Mielenterveysseuran Mirakle-hankkeen toimesta.

Eloisa ikä -ohjelma tarjoaa messuosastollaan yllätyksellisiä ja ainutlaatuisia hyvän mielen popup-esityksiä molempina tapahtumapäivinä. Ensi kertaa yleisölle esitellään Suomen Mielenterveysseuran Mirakle-hankkeen Nestori Nurjamieli ja Hyvän Mielen Konkarit -lautapeli.
Pelin suunnittelussa ja kehittämisessä on noudatettu palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita ja näin saatu eri toimijoiden monipuolinen osaaminen hyödynnettyä. Liiku mieli hyväksi -hankkeen liikuntaan liittyvä tietämys ja Mirakle-hankkeen ikäsensitiivinen mielenterveysosaaminen yhdistettiin leikkimistä koskevaan tutkimustietoon. Amerikkalaisen peliteoreetikko Stuart Brownin mukaan leikkiminen yhdistää aivojen havainto- ja kognitiokeskuksen toimintaa ja stimuloi uusien synapsien kasvua aivojen emotionaalisissa ja kognitiivisissa ohjausjärjestelmissä (S. Brown). Nestori Nurjamieli -lautapeli esitellään Kuntatv:n uutisvideossa Eloisat Mielenterveysmessuilla kohdassa 07:05.

Tänään keskiviikkona 23.11. Mielenterveysmessuilla eloisan tuotekehitystyön uutuutta - Nestori Nurjamieltä ja Hyvän Mielen Konkarit -lautapeliä - ovat esittelemässä Mirakle-hankkeesta pelin kehittämisestä vastanneet projektipäällikkö Maija Hansen ja projektisuunnittelijat Sirpa Väänänen ja Sonja Maununaho.

Eloisia some/live-kokeiluja ja kohderyhmän tavoittamista sosiaalisessa mediassa

– Eloisa ikä -ohjelma pyrkii viestinnässään tavoittamaan mahdollisimman monet hankkeiden kohderyhmiin kuuluvista ihmisistä, ovat he sitten terveys- tai sosiaalialan ammattilaisia, ikääntyneitä tai heidän läheisiään tai omaisiaan. Tavoitteen saavuttamiseksi teemme messutapahtumissa eloisia kokeiluja, ja testaamme eri viestintäkanavien toimivuutta. 

Some/live-yhdistelmän kokeilu #Parastaaikaa2016 - Montako satavuotiasta naista?

Tänä syksynä innostuimme kokeilemaan, onnistuuko ja jos, niin miten hyvin onnistuu somen ja liven yhdistäminen, kertoo Eloisa ikä -ohjelman viestintäkoordinaattori Tiina Hailla. Ensimmäisen eloisan some/live-testin teimme pari viikkoa sitten Finlandia-talolla pidetyssä Parasta Aikaa-tapahtumassa. Julkaisimme twiitin, jossa esitimme kysymyksen "Montako yli 100-vuotiasta naista oli Suomessa vuoden 2015 lopussa?" ja lupasimme oikein vastanneille "vahvoja palkintoja", jotka saa vain noutamalla henkilökohtaisesti ständiltämme. Kerroimme myös, että (Tilastokeskuksen väestötilaston) oikea vastaus löytyy Eloisa ikä -ohjelman esitteestä (s.2). 

Kiinnostuksen herättäminen onnistui kyllä, mutta somepöhinän muuttaminen toiminnaksi oli yllättävän vaikeaa. Paikan päällä Finlandia-talolla, Tehyn ParastaAikaa -tapahtuman ständillä, oli sen sijaan vallan helppoa saada messuvieraat arvuuttelemaan satavuotiaiden naisten ja miesten lukumääriä. Sosiaalisen median kautta saimme vain kaksi vastausta. Niistä ensimmäinen oli heittotyylinen arvaus, ja toinen vastaaja linkkasi Tilastokeskuksen sivuilta löytyvään oikeaa, muttei tullut noutamaan palkintoa. Ehkä hän ennättäisi paremmin Wanhaan Satamaan, vinkkaa Hailla.

Some/live-yhdistelmän kokeilu #Mielenterveysmessut - #NestoriNurjamieli-visailu

Mielenterveyden keskusliiton organisoimilla Wanhan Sataman Mielenterveysmessuilla kokeilussa keskitymme paikan päällä oleviin ihmisiin. Someyleisö voi seurata #eloisastipopup -aihetunnistetta #mielenterveysmessut-tapahtuman aikaan. Messukävijät voivat tulla noutamaan Eloisa ikä -messuosastolta #NestoriNurjamieli-visailulomakkeen, ja palauttaessaan sen täytettynä voivat vastaajat saada "vahvan palkinnon". 

Ladataan...
Ladataan...